Conceptuele vaardigheden: wat is conceptueel denken?

Conceptueel denken en conceptuele vaardigheden zijn belangrijker dan ooit op de arbeidsmarkt. Veel werkgevers zijn op zoek naar kandidaten die kunnen meedenken over strategieën en oplossingen op een hoog niveau. Maar wat zijn conceptuele vaardigheden precies en welke zijn er? En hoe zet je ze effectief in tijdens het solliciteren? Lees meer over deze waardevolle eigenschappen en ontdek hoe je ze gebruikt om jezelf te onderscheiden in je sollicitatiebrief, op je cv en tijdens een sollicitatiegesprek.


Conceptuele vaardigheden: in het kort

  • Patronen en verbanden herkennen in complexe informatie

  • Creatieve en innovatieve oplossingen bedenken

  • Strategische doelen en langetermijnplanning ontwikkelen

  • Problemen analyseren en tot de kern doorgronden

  • Bedrijfsprocessen en teams effectief op elkaar afstemmen

Wat zijn conceptuele vaardigheden?

Conceptuele vaardigheden zijn de cognitieve vaardigheden waarmee je complexe ideeën en abstracte concepten begrijpt, structureert en interpreteert. Ze helpen je grotere patronen en onderlinge verbanden te zien binnen situaties of problemen. Dankzij conceptueel denken ben je gefocust op de details, maar begrijp je ook het grote geheel.


Kort gezegd helpt conceptueel denken je om verder te kijken dan een directe opdracht of taak en het grotere doel of de impact ervan te zien. Conceptuele vaardigheden zijn bijvoorbeeld vaardigheden die managers of strategen gebruiken om beslissingen te nemen die effect hebben op lange termijn en op het hele bedrijf.


Voorbeelden van conceptuele vaardigheden

Voor conceptueel denken heb je verschillende vaardigheden nodig. Hier zie je een aantal van de belangrijkste conceptuele vaardigheden. Er is overlap met organisatorische, analytische en ondernemende vaardigheden.


Probleemoplossend vermogen

Je probleemoplossend vermogen helpt je om problemen te identificeren, maar ook om lange termijn oplossingen te ontwikkelen. In de praktijk betekent dit dat je verder kijkt dan symptomen, maar op zoek gaat naar de kern van een probleem.


Creatief denken

Creativiteit is meer dan originele ideeën bedenken. Creatief denken helpt je ook om oplossingen te vinden die niet voor de hand liggen door buiten de gebaande paden te denken en nieuwe wegen in te slaan.


Abstract denken

Abstract denken is nadenken over iets dat je niet ziet, voelt of kunt ervaren. Je kunt er natuurlijk wel over nadenken. Elk concept begint met nadenken over iets dat niet bestaat.


Strategisch inzicht

Als je strategisch inzicht hebt, kun je snel schakelen tussen de details en het grote geheel. Je begrijpt hoe verschillende factoren met elkaar samenhangen en welke acties tot specifieke resultaten leiden.


Visie en langetermijnplanning

Conceptueel denken houdt in dat je verder denkt dan de korte termijn. Dankzij langetermijnplanning en visie stuur je in de juiste richting en maak je aanpassingen in de loop van de tijd.


Leidinggevende capaciteiten

Ook leiding kunnen geven is een conceptuele vaardigheid, bijvoorbeeld om anderen mee te krijgen in je visie. Leiderschapsvaardigheden als teambuilding, anderen motiveren en overtuigingskracht zijn ook belangrijke vaardigheden rondom conceptueel denken.


Conceptuele vaardigheden gebruiken bij het solliciteren

Met name voor leidinggevende of strategische functies zoeken werkgevers kandidaten met 

conceptuele vaardigheden. Die vaardigheden helpen bijvoorbeeld om de koers van het bedrijf te bepalen, maar ook om ingewikkelde problemen te tackelen. Daarin ligt in conceptueel denken dus ook een kans om op te vallen als je solliciteert.


In je sollicitatiebrief

Je maakt je conceptuele vaardigheden duidelijk door voorbeelden in je sollicitatiebrief. Vertel in je brief hoe je abstracte of ingewikkelde problemen hebt aangepakt in je vorige baan.


Voorbeeld

“Bij mijn vorige werkgever merkte ik dat de communicatie tussen sales en klantenservice niet optimaal verliep. Daarom heb ik een systeem opgezet waarmee de teams gezamenlijke klantdossiers bijhouden. Het heeft ervoor gezorgd dat we klantvragen sneller beantwoorden en de klanttevredenheid is met 25% gestegen. Verder is ook de interne samenwerking sterker. Mijn vermogen om verbanden te leggen tussen afdelingen heeft zo directe en meetbare resultaten opgeleverd.”


Op je cv

Ook op je cv heb je ruimte om je conceptuele vaardigheden onder de aandacht te brengen. De makkelijkste manier is om vaardigheden als probleemoplossend vermogen of strategisch inzicht te vermelden onder het kopje Vaardigheden. Het is alleen veel overtuigender als je concrete voorbeelden of cijfers benoemt bij je werkervaring.


Voorbeelden

  • Resultaten en cijfers: Voorbeelden van resultaten die je hebt behaald dankzij je conceptuele vaardigheden zijn erg sterk. Een voorbeeld: “Ik heb een strategisch plan ontwikkeld om de efficiëntie van de afdeling te verhogen. Binnen 6 maanden heeft dat een kostenbesparing van 15% opgeleverd.”

  • Conceptueel denken in je functiebeschrijving verwerken: Maak duidelijk hoe je conceptueel denken toepast in je huidige of vorige functie. Gebruik bijvoorbeeld een zin als “Na mijn analyse van onze werkprocessen heb ik een gedeelde projectplanning en wekelijkse check-ins ingevoerd in ons team. Hiermee heb ik de taakverdeling verduidelijkt en schakelen we sneller bij knelpunten. Door beter samen te werken is de productiviteit nu 20% hoger.”

Tijdens een sollicitatiegesprek

In een sollicitatiegesprek heb je meer ruimte om je conceptuele vaardigheden te benadrukken.


Voorbeelden

  • Deel ervaringen uit je eigen praktijk: De makkelijkste manier is door voorbeelden te geven van situaties waarin je door conceptueel te denken complexe uitdagingen hebt opgelost. Bijvoorbeeld: “In mijn vorige baan haalde onze afdeling tegenvallende resultaten. Door het probleem te analyseren, bleek dat een gebrek aan communicatie tussen het sales- en marketingteam leidde tot misverstanden en inefficiënt werken. Om dit aan te pakken, heb ik een nieuwe interne communicatiestrategie ontwikkeld. Vanaf dat moment zijn we gaan werken met wekelijkse gezamenlijke vergaderingen, een gedeelde projectmanagementtool en duidelijke afspraken over het delen van project statussen. Dankzij die aanpak is de samenwerking aanzienlijk verbeterd en is de productiviteit binnen drie maanden met 20% gestegen."

  • Vraag de interviewer naar de strategische doelen van het bedrijf: Zo laat je zien dat je geïnteresseerd bent in het grotere plaatje. Het geeft je meteen een haakje om je eigen bijdrage aan de langetermijnstrategie te benoemen.

Conceptuele vaardigheden kunnen het verschil maken

Als je solliciteert op een functie waarin strategisch en analytisch denken belangrijk zijn, kunnen je conceptuele vaardigheden het verschil maken voor een werkgever. Om die vette baan te scoren, is het nogal belangrijk dat je laat zien dat je vaardigheden op het gebied van conceptueel denken scherp zijn. Daarmee geef je je potentiële nieuwe werkgever direct het vertrouwen dat je een waardevolle bijdrage kunt leveren aan de strategische doelen van het bedrijf.

 

Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging of wil jij je graag verder ontwikkelen? Bekijk ons ruime aanbod aan fulltime en parttime banen. Bekijk alle vacatures.