Elevator pitch: 5 voorbeelden & tips

elevator pitch

Een elevator pitch is een korte, krachtige presentatie waarin je in 30 tot 60 seconden vertelt wie je bent, wat je doet en waarom je relevant bent. Of je nu een baan zoekt, je eigen bedrijf promoot of een investeerder wilt overtuigen: een sterke elevator pitch kan deuren voor je openen. Ontdek hoe je een ijzersterke elevator pitch opstelt, welke kenmerken essentieel zijn en als bonus krijg je je vijf concrete voorbeelden ter inspiratie.

Elevator pitch: in het kort

  • Kort en kernachtig: maximaal 1 minuut
  • Duidelijke boodschap: wat doe je of bied je aan?
  • Unieke factor: wat maakt jou of je aanbod anders?
  • Afsluiter: eindig met een uitnodiging om verder te praten
  • Enthousiasme

Inhoud van dit artikel

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte, krachtige presentatie van jezelf, je idee of je bedrijf. De naam komt van het idee dat je in de tijd van een ritje met de lift (30 tot 60 seconden) een ander overtuigt van je boodschap. De belangrijkste eigenschappen van een goede elevator pitch zijn: beknopt, helder, overtuigend, enthousiast en afgestemd op je publiek. Je doet een beroep op je communicatieve vaardigheden om je gesprekspartner te overtuigen.

Snel indruk maken

Je gebruikt je elevator pitch in situaties waarin je snel indruk wilt maken. Voorbeelden daarvan zijn netwerkbijeenkomsten, sollicitatiegesprekken, verkoopgesprekken of zelfs spontaan als je iemand tegenkomt die je kan helpen in je carrière. Een goede elevator pitch helpt je om jezelf te presenteren op een overtuigende manier.

Opbouw van je elevator pitch

Een elevator pitch duurt maximaal een minuutje, dus je moet al het overbodige laten zitten. Om snel indruk te maken bouw je je elevator pitch op met deze onderdelen:

  1. Introductie: Wie ben je en wat doe je?
  2. Probleemstelling: Wat is het probleem dat je oplost?
  3. Oplossing: Hoe los jij dit probleem op?
  4. Unieke waarde: Wat maakt jouw aanpak of aanbod bijzonder?
  5. Afsluiting: Wat wil je dat de luisteraar doet na je pitch?

Voorbeelden van sterke elevator pitches

Een elevator pitch is iets persoonlijks. Je bedenkt je pitch op basis van je eigen situatie. Het is natuurlijk wel handig om inspiratie te hebben. Daarom zijn dit vijf voorbeelden van een elevator pitch voor verschillende personen en situaties:

Elevator pitch voor een werkzoekende in marketing

“Hallo, ik ben Sophie, een creatieve marketeer met een passie voor data en storytelling. Ik help bedrijven hun merkverhaal te vertalen naar effectieve campagnes die niet alleen meer bereik genereren, maar ook echt converteren. Mijn vorige project leidde tot een stijging van 30% in organisch verkeer. Ik ben op zoek naar een rol waarin ik mijn vaardigheden verder kan inzetten. Laten we een keer praten over hoe ik waarde kan toevoegen aan jouw team!”

Elevator pitch voor een IT-professional

“Hoi, ik ben Tom, een softwareontwikkelaar met ervaring in web- en appontwikkeling. Ik help bedrijven efficiëntere digitale oplossingen te bouwen, met een focus op gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid. Onlangs heb ik een e-commerce platform geoptimaliseerd, waardoor de laadtijd met 40% werd verminderd. Ik ben op zoek naar nieuwe uitdagingen waarbij ik impact kan maken met mijn code. Heb je een moment om hier verder over te praten?”

Elevator pitch voor een startende ondernemer

“Mijn naam is Lisa en ik ben de oprichter van GroeneDoos, een startup die duurzame maaltijdboxen aanbiedt. We helpen drukke professionals gezonder en duurzamer eten zonder tijdverlies. In onze boxen zitten lokale, seizoensgebonden ingrediënten en ze verminderen voedselverspilling met 30%. We groeien snel en zijn op zoek naar partners die duurzaamheid belangrijk vinden. Zullen we verder praten om te kijken hoe we samen kunnen werken?”

Elevator pitch voor een student die een stage zoekt

“Hallo, ik ben Kevin, derdejaars communicatiestudent met een passie voor social media en contentmarketing. Tijdens mijn studie heb ik gewerkt aan een campagne die 50.000 nieuwe volgers opleverde voor een non-profitorganisatie. Nu ben ik op zoek naar een stage waarin ik mijn skills verder kan ontwikkelen en bij kan dragen aan creatieve projecten. Weet jij of er bij jouw bedrijf een kans is?”

Elevator pitch voor een freelancer

“Mijn naam is Peter en ik ben freelance grafisch ontwerper gespecialiseerd in branding en visuele identiteit. Ik help bedrijven hun merkverhaal te versterken met krachtige logo’s en ontwerpen. Mijn recente project voor een tech-startup heeft hun zichtbaarheid met 60% vergroot. Laten we kijken hoe ik jouw merk ook kan versterken!”

De afsluiter van je elevator pitch is cruciaal

Soms loopt het allemaal anders en kom je lastig uit je woorden. Misschien hakkel je jezelf door je elevator pitch heen. Geen nood, want met een goede afsluiter red je zelfs de meest chaotisch verlopen pitch. De afsluiter van je elevator pitch is cruciaal. Daarmee laat je namelijk de laatste indruk achter en zet je je gesprekspartner aan tot actie.

Wat er dus ook gebeurt, zorg ervoor dat je altijd eindigt met een duidelijke call to action. Een vraag om verder in gesprek te gaan, een uitnodiging om contactgegevens uit te wisselen of een voorstel voor een vervolgstap. Zo maak je het makkelijk voor je gesprekspartner om te reageren en bovendien houd je jullie interactie aan de gang.

Elevator pitch of een sollicitatie?

Hoewel een elevator pitch een prima startpunt kan zijn voor een sollicitatiegesprek, zijn ze wel degelijk verschillend. Een sollicitatiegesprek is vaak langer en diepgaander, terwijl een elevator pitch bedoeld is om in korte tijd interesse te wekken. Direct een sterke eerste indruk maken dus.

Blijf je pitch oefenen

Blijf vooral je elevator pitch oefenen. Los van het concrete resultaat, is je elevator pitch een uitgelezen kans om jezelf nog beter te leren presenteren. Daarnaast verander je zelf ook, of misschien het doel van je elevator pitch. Er zijn continu situaties waarin je je elevator pitch kunt oefenen. Bezoek anders een netwerkmeeting, want daar kun je snel veel varianten van je pitch oefenen. De ene keer wil je doorpraten over jouw oplossing, de andere keer heb je misschien een concrete zoekvraag voor je gesprekspartner.

Een authentieke elevator pitch blijft hangen

Een goede elevator pitch kan deuren openen en kansen creëren. Oefen je pitch regelmatig en pas hem aan op je doelgroep. Wees niet bang om op je bek te gaan. De gouden tip is authenticiteit. Er is niet zoiets als een perfecte pitch, je wilt ook geen ingestudeerde tekst opdreunen. Een persoonlijk en overtuigend verhaal blijft wel plakken bij een ander. Dus: oefen, straal vertrouwen uit en laat zien wat je waard bent!

FAQ

Hoe lang duurt een elevator pitch?

Een elevator pitch duurt meestal tussen de 30 en 60 seconden. Dit is lang genoeg om je boodschap duidelijk over te brengen, maar kort genoeg om de aandacht van je luisteraar vast te houden.

Wat moet er in een elevator pitch?

Een elevator pitch bestaat uit een sterke introductie, een duidelijk probleem of behoefte, jouw oplossing of toegevoegde waarde en een call to action.

Hoe maak je een goede elevator pitch?

Een goede elevator pitch is kort en kernachtig. Zorg dat je jezelf en je aanbod helder presenteert, met een duidelijke boodschap en een call to action. Door regelmatig je pitch te oefenen haal je er het maximale uit.

Waarom is een elevator pitch belangrijk?

Een elevator pitch helpt je om jezelf te presenteren en kernachtig je boodschap over te brengen. Hiermee open je deuren bij netwerkevenementen, sollicitaties of zakelijke kansen. Met een sterke pitch wek je interesse en creëer je kansen voor een vervolggesprek.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:
Persoonlijk ontwikkelingsplan maken: voorbeeld & tips
Feedback ontvangen als een pro
Wat zijn commerciële vaardigheden?
4 tips voor een geweldige presentatie

DashboardProfile

JSS component is missing React implementation. See the developer console for more information.

DashboardNav

JSS component is missing React implementation. See the developer console for more information.