Communicatieve vaardigheden: betekenis + voorbeelden

Communicatieve vaardigheden zijn zo'n beetje de belangrijkste vaardigheden die een werkgever zoekt bij een kandidaat. Je hebt ze in de meeste functies nodig om je werk goed uit te voeren. Als je aan het solliciteren bent, doe je zelfs letterlijk een beroep op je communicatieve vaardigheden. We communiceren wat af met z’n allen: persoonlijk, schriftelijk, online… Maar wat houden die vaardigheden op het gebied van communicatie nou precies in? En hoe maak je ze het beste duidelijk in je sollicitatiebrief, cv en tijdens je sollicitatiegesprek?

Communicatieve vaardigheden: in het kort

  • Communiceren doe je de hele dag
  • Relevant voor elke functie in elke branche
  • Gebruik je communicatieve vaardigheden met solliciteren

 

Wat zijn communicatieve vaardigheden?

De definitie van communicatieve vaardigheden: je vermogen om informatie duidelijk en effectief over te brengen, zowel mondeling als schriftelijk. Dit is meer dan alleen kunnen praten of schrijven. Ook luisteren, non-verbale communicatie en empathie horen bij je communicatieve vaardigheden. En nog een hele belangrijke: de vaardigheid om je boodschap aan te passen aan verschillende situaties of personen.

Op de werkvloer zijn communicatieve vaardigheden onmisbaar. Dankzij je communicatieve vaardigheden werk je goed samen met je collega’s. Ook heb je ze nodig om te rapporteren aan je leidinggevende en om goed met klanten om te gaan. Communicatieve vaardigheden zijn echt multi-inzetbaar. Er is geen enkele sector of baan waarin ze niet belangrijk zijn.

Voorbeelden van communicatieve vaardigheden

De meeste communicatieve vaardigheden komen je heel bekend voor. We communiceren allemaal de hele dag, in een persoonlijke en professionele context.

Actief luisteren

Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden is actief luisteren. Dit betekent dat je echt aandacht besteedt aan wat anderen zeggen, zonder onderbrekingen, en dat je hun boodschap probeert te begrijpen. Deze vaardigheid heb je onder andere nodig bij samenwerken en het oplossen van conflicten.

Schriftelijke communicatie

Duidelijke en bondige e-mails, rapporten of notities schrijven is een vaardigheid waar veel werkgevers waarde aan hechten. Schriftelijke communicatie gaat niet alleen om correct taalgebruik, maar ook om het vermogen om ingewikkelde informatie begrijpelijk in tekst over te brengen.

Verbale communicatie

Je ideeën helder en zelfverzekerd presenteren, of dat nu in een teammeeting is of tijdens een een-op-een-gesprek met een klant. Als je deze communicatieve vaardigheid beheerst praat je duidelijk, met een passende toon en gebruik je de juiste woorden.

Non-verbale communicatie

Je houding, oogcontact en lichaamstaal zeggen meer dan woorden. Het zijn stuk voor stuk onbewuste signalen die je inzet om je boodschap kracht bij te zetten of juist te verzachten.

Feedback geven en ontvangen

Opbouwende feedback kunnen geven zonder beledigend te zijn en openstaan voor feedback van anderen is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Het helpt je persoonlijk en professioneel te groeien.

Empathie tonen

Je kunnen inleven in de gevoelens en het perspectief van een ander is belangrijk in communicatie. Empathie helpt je om de behoeften en emoties van anderen beter te begrijpen en er rekening mee te houden. Begrip voor elkaar vergroot bijvoorbeeld de kans op goede samenwerking.

Overtuigingskracht

Ben jij goed in anderen overtuigen of beïnvloeden door goed onderbouwde argumenten, logica en emotionele connectie? En helpt dat je om professionele doelen te bereiken? Dan is overtuigingskracht een van jouw goed ontwikkelde communicatieve vaardigheden.

Conflictoplossing

Effectief communiceren tijdens conflicten is een communicatieve vaardigheid die waardevol kan zijn. Je beheerst je emoties, luistert naar alle betrokkenen en vindt een oplossing die voor iedereen acceptabel is.

Informatie duidelijk en georganiseerd presenteren aan een publiek is een vaardigheid die veel werkgevers waarderen. Het doel is om je luisteraars te boeien, of het nu een klein team is of een grote zaal vol mensen.

Communicatieve vaardigheden en solliciteren

Als je solliciteert, doe je een beroep op je communicatieve vaardigheden in combinatie met bijvoorbeeld je cognitieve vaardigheden. Deze vaardigheden heb je nodig om een sollicitatiebrief te schrijven en je cv op te stellen. Maar ook als je een sollicitatiegesprek hebt, maak je er gebruik van. Het mooie is, dat een werkgever daardoor vrij makkelijk een goed beeld krijgt van je communicatieve vaardigheden. Makkelijk scoren dus!

Communicatieve vaardigheden in je sollicitatiebrief

Je sollicitatiebrief is een letterlijk voorbeeld van je schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je brief is de ideale gelegenheid om te laten zien dat je helder, overtuigend en professioneel kunt schrijven. 

Kort en bondig

Omdat werkgevers vaak veel sollicitatiebrieven krijgen, kun je maar beter kort en bondig zijn. Breng je boodschap over zonder allerlei omwegen. Beschrijf je ervaring en ambities in compacte, krachtige zinnen. Bijvoorbeeld: “In mijn huidige functie als marketingcoördinator ben ik verantwoordelijk voor het schrijven van boeiende copy voor onze wekelijkse nieuwsbrieven. Dit heeft geleid tot een toename van 15% in de open-ratio's.”

De juiste toon

Als je effectief communiceert, weet je hoe je je boodschap moet aanpassen aan de situatie. In een sollicitatiebrief moet je formeel en professioneel overkomen, maar tegelijk ook enthousiast en zelfverzekerd. De juiste toon is een balans tussen je persoonlijkheid en een professionele toon: "Met vijf jaar ervaring in marketing en een grote passie voor creatieve strategieën, weet ik zeker dat ik een waardevolle toevoeging kan zijn aan jullie team en kijk ik ernaar uit om verder te groeien binnen jullie bedrijf."

Gebruik voorbeelden

Het is slim om in je sollicitatiebrief een voorbeeld te geven van hoe je communicatieve vaardigheden in je werk gebruikt, zoals “In mijn huidige baan train ik nieuwe collega's, omdat ik onze complexe productinformatie op een begrijpelijke manier uitleg.”

Communicatieve vaardigheden op je cv

Uiteraard komen je vaardigheden op je cv terug en het is slim om je communicatieve vaardigheden te benadrukken. Benoemen dat je een vaardigheid beheerst, is trouwens niet zo sterk. Een van onze tips voor je cv is om ze te beschrijven in je werkervaring.

Voorbeelden

  • “Verantwoordelijk voor de wekelijkse e-mailnieuwsbrief, waarvan het aantal abonnees met 35% is gegroeid.” (Schriftelijke communicatie)
  • “Actief in gesprek gaan met klanten om problemen op te lossen. Dit heeft geleid tot een klanttevredenheidsscore van 95%.” (Empathie tonen)
  • “Wekelijkse teamvergaderingen leiden waarin ik complexe project-updates presenteerde en duidelijke actiepunten communiceerde.” (Presentatievaardigheden)

 

Communicatieve vaardigheden tijdens sollicitatiegesprekken

Een sollicitatiegesprek is een en al communicatie. Je kunt vaardigheden als verbale communicatie, non-verbale communicatie, actief luisteren en feedback geven en ontvangen in de praktijk brengen. Dé manier om je potentiële nieuwe werkgever te overtuigen van jouw sterk ontwikkelde communicatieve vaardigheden.

Er zijn genoeg vragen waarvan je weet dat je ze waarschijnlijk letterlijk gaat krijgen tijdens het sollicitatiegesprek:

  • “Kun je iets over jezelf vertellen?”
  • “Waarom wil je bij ons werken?”
  • “Wat zijn je sterke punten?”
  • “Waarom wil je deze functie?”
  • “Waar zie je jezelf over vijf jaar?”

 

Om je communicatieve vaardigheden te benadrukken, bereid je goed geformuleerde antwoorden voor. Zo overtuig je de werkgever dubbelop!

Communicatieve vaardigheden verbeteren

Wil je bepaalde communicatieve vaardigheden verder ontwikkelen? Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt veel zelf oefenen, maar er zijn ook volop communicatietrainingen die je kunt volgen. Sowieso een waardevolle investering, want je communicatievaardigheden gebruik je dagelijks in je professionele en persoonlijke leven.

Actief luisteren

Focus volledig op de ander tijdens gesprekken, stel verduidelijkende vragen en vat samen wat je hebt gehoord om zeker te weten dat je de boodschap goed hebt begrepen.

Heldere en beknopte communicatie

Oefenen, oefenen, oefenen. Formuleer je boodschap in korte, duidelijke zinnen en schrap echt alle overbodige tekst. Voorkom jargon of vaktaal, tenzij je zeker weet dat de ander het begrijpt.

Non-verbale communicatie

Let tijdens gesprekken op je houding, maak passend oogcontact, en gebruik gezichtsuitdrukkingen om je woorden te ondersteunen. Een training kan helpen om je de juiste spiegel voor te houden.

Empathie tonen

Probeer je tijdens gesprekken in te leven in de ander. Stel vragen over hun perspectief en toon begrip voor hun gevoelens. Ook als je het niet met ze eens bent.

Feedback geven en ontvangen

Geef feedback op een opbouwende manier, gericht op gedrag en niet op de persoon. Vraag om feedback op jouw communicatie om continu te blijven verbeteren. Ook voor feedback geven zijn er goede trainingen.

Oefen presentatietechnieken

Oefen je presentatie thuis voor de spiegel. Doe hem daarna voor je collega’s en vraag om feedback. Je kunt ook een cursus presentatietechnieken volgen.

Verbeter je schriftelijke communicatie

Oefen met het schrijven van verschillende soorten teksten en lees je werk altijd na. Vraag om feedback van anderen om je schrijfstijl te verfijnen.

Omgaan met conflicten

Oefen met het oplossen van conflicten door te focussen op het probleem en niet op de persoon. Blijf kalm, luister naar de ander, en werk samen aan een oplossing. Training kan je hierbij helpen, want omgaan met conflicten is best lastig.

Communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar

Het maakt echt niet uit in welke functie of branche je werkt. Werkgevers zijn altijd op zoek naar mensen met goede communicatieve vaardigheden. Door je vaardigheden op dit gebied slim te gebruiken in je cv en sollicitatiebrief, onderscheid je jezelf van de concurrentie. Daarmee laat je zien dat je een waardevolle aanwinst bent voor het team. Gebruik concrete voorbeelden, wees duidelijk en beknopt, en pas je toon aan op de baan en het bedrijf. Zo presenteer je jezelf als de perfecte kandidaat voor de job!

Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging of wil jij je graag verder ontwikkelen? Bekijk ons ruime aanbod aan fulltime en parttime banen. Bekijk alle vacatures.