Wat zijn commerciële vaardigheden?

Commerciële vaardigheden helpen je om zakelijke relaties op te bouwen en producten, diensten of ideeën te verkopen. Deze vaardigheden gaan overigens verder dan alleen verkoop. Ook je vermogen om klanten te begrijpen, marktkansen te herkennen en waardevolle zakelijke deals te sluiten zijn commerciële vaardigheden. Voor een werkgever zijn je commerciële vaardigheden enorm waardevol, omdat je daarmee direct bijdraagt aan het succes en de groei van het bedrijf.

Commerciële vaardigheden: in het kort

  • Klantbehoeften begrijpen en maatwerkoplossingen bieden
  • Effectief communiceren en overtuigend presenteren
  • Onderhandelen en waardevolle deals sluiten
  • Langetermijnrelaties opbouwen en onderhouden
  • Marktkansen herkennen en resultaatgericht handelen

Wat zijn commerciële vaardigheden?

Commerciële vaardigheden zijn een aantal kwaliteiten en competenties die je nodig hebt om succesvol te zijn in een commerciële omgeving. Dit type vaardigheden gaat bijvoorbeeld over het begrijpen van de behoeften van je klant, vertrouwen opbouwen, onderhandelen en bedrijfsdoelen behalen. Als je een functie hebt in sales, marketing, accountmanagement of klantenservice zijn ze cruciaal voor je succes.

Strategisch denken is een belangrijk aspect van commerciële vaardigheden. Het gaat niet alleen om een snelle deal sluiten. Commercieel gezien wil je juist relaties bouwen en de klanttevredenheid waarborgen, zodat klanten terugkomen of jou aanbevelen. In essentie zijn commerciële vaardigheden dus een combinatie van soft skills, zoals communicatie en empathie, en hard skills, zoals marktkennis en onderhandelingsvaardigheden.

10 voorbeelden van commerciële vaardigheden

Je commerciële vaardigheden zijn eigenlijk een heel brede combinatie van kwaliteiten en competenties. Er is dan ook veel overlap met andere vaardigheden, zoals je sociale vaardigheden, interpersoonlijke vaardigheden, maar ook je professionele en ondernemende vaardigheden. Dit zijn 10 voorbeelden van commerciële vaardigheden.

Communicatieve vaardigheden

Het vermogen om je boodschap helder en overtuigend over te brengen. Communicatie heb je nodig in elke baan en in elke context.

Luistervaardigheid

De behoeften van je klant begrijpen begint met actief luisteren. Zo ontdek je waar de pijnpunten en uitdagingen liggen. Of waar je klant ’s nachts van wakker ligt…

Onderhandelingsvaardigheden

Onderhandelen is niets meer dan een win-win-deal sluiten, waarmee alle partijen tevreden zijn. Met recht een commerciële vaardigheid.

Relatiebeheer

Netwerken: zakelijke relaties opbouwen en onderhouden hoort bij commerciële functies. Voor veel deals of opdrachten is de gunfactor of lange relatie vaak veel belangrijker dan bijvoorbeeld de prijs.

Marktkennis

Het begrijpen van trends, concurrenten en klantgedrag.

Probleemoplossend vermogen

Je vermogen om snel in te spelen op uitdagingen of klantbezwaren.

Productkennis

Diepgaande kennis van het product of de dienst die je aanbiedt, zodat je precies weet wat je verkoopt.

Timemanagement

Het prioriteren en efficiënt indelen van je tijd, vooral bij het werken met meerdere klanten. Deze competentie hoort ook bij de professionele vaardigheden.

Analytische vaardigheden

In elke professionele omgeving werk je met gegevens. Dankzij je analytische vaardigheden kun je die data interpreteren om er je verkoopstrategie mee te verbeteren.

Resultaatgerichtheid

Gericht zijn op het behalen van doelen, zoals omzet of klanttevredenheid.

Belangrijkste commerciële vaardigheden die werkgevers zoeken

Voor de meeste werkgevers zijn de commerciële vaardigheden die direct impact hebben op het bedrijfsresultaat het belangrijkst. Dat zijn vaak de volgende vaardigheden:

  • Communicatievaardigheden: Communicatie is alles. Duidelijk en overtuigend communiceren is essentieel om klanten te informeren en te overtuigen.
  • Relatiebeheer: Werkgevers willen medewerkers die langdurige, waardevolle relaties met klanten kunnen opbouwen.
  • Probleemoplossend vermogen: snel oplossingen vinden voor klantproblemen, zo laat je zien dat je flexibel en klantgericht bent.
  • Onderhandelingsvaardigheden: Jouw vermogen om deals te sluiten met een maximale waarde voor beide partijen is een grote troef.
  • Markt- en klantinzicht: Trends herkennen en weten hoe je daarop kunt inspelen is waardevol voor elk bedrijf.

Commerciële vaardigheden bij het solliciteren

Je overtuigt je potentiële nieuwe baas meestal niet door alleen maar te zeggen dat je commerciële vaardigheden beheerst. Zoals met alle vaardigheden, is het veel sterker om concrete voorbeelden te benoemen. Daarmee laat je zien hoe je je commerciële vaardigheden inzet in je werk.

In je sollicitatiebrief

Beschrijf in je sollicitatiebrief hoe je commerciële vaardigheden hebt toegepast in eerdere banen met concrete voorbeelden. Gebruik een situatie die goed past bij de baan waarop je solliciteert, dan is je voorbeeld relevant voor je mogelijke nieuwe werkgever. De STAR-methode (Situatie-Taak-Actie-Resultaat) is hiervoor een prima manier.

Voorbeeld

  • Situatie: Een belangrijke klant dreigde zijn contract te beëindigen vanwege onvrede over onze service.
  • Taak: Mijn taak was om de klantrelatie te herstellen, zijn vertrouwen terug te winnen en te zorgen dat hij bij ons bleef.
  • Actie: Ik heb proactief contact opgenomen met de klant, om een persoonlijk gesprek te plannen. Tijdens dat gesprek heb ik aandachtig naar zijn klachten en wensen geluisterd. Samen met mijn team heb ik een maatwerkoplossing bij zijn behoeften bedacht.
  • Resultaat: De klant was tevreden met de voorgestelde aanpassingen, heeft het contract verlengd en zijn afname is met 20% gestegen.

Op je cv

Ook als je je commerciële vaardigheden op je cv wilt benadrukken, is het slim om concrete voorbeelden te beschrijven. Hiermee overtuig je een nieuwe werkgever eerder dan met een simpel uitstekende communicatieve vaardigheden of ervaren in relatiebeheer en onderhandelingen. Een goede manier is om in een apart onderdeel bepaalde commerciële prestaties toe te lichten.

Voorbeeld

  • “Sinds ik de contractonderhandelingen met klanten doe, is de omzet met 20% verhoogd in een jaar”
  • “Mijn aanpak met maatwerkoplossingen heeft voor twee beschadigde klantrelaties gezorgd dat ze hun contract hebben verlengd. Daarnaast heeft het voor een omzetstijging van € 50.000 gezorgd.”
  • “Ik heb een cross-sell-strategie bij bestaande klanten geïmplementeerd. De gemiddelde verkoop per klant is sindsdien 15% hoger.”

Tijdens je sollicitatiegesprek

Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Gefeliciteerd! Voorbeelden zoals hierboven kun je ook goed presenteren in je gesprek. Zo’n voorbeeld kun je perfect voorbereiden en ook hiervoor is de STAR-methode een handig hulpmiddel om het gestructureerd uit te leggen.

Voorbeeld

  • “Als salesmedewerker bij een leverancier van kantoorartikelen heb ik regelmatig contact met een vaste klant. Tijdens een van deze gesprekken heeft de klant aangegeven interesse te hebben in milieuvriendelijke producten. Ze heeft nog geen concrete stappen gezet om deze te gebruiken.” (Situatie)
  • “Hierin zag ik een kans om onze duurzame productlijn te promoten en tegelijkertijd een grotere jaarlijkse bestelling van de klant binnen te halen.” (Taak)
  • “Om de klant te overtuigen, heb ik hun huidige bestelgedrag geanalyseerd en een voorstel op maat samengesteld. Hierin heb ik niet alleen de duurzaamheid van onze producten benadrukt, maar ook de kostenbesparing op de lange termijn. Daarnaast heb ik een proefpakket aangeboden voor een laagdrempelige en risicoloze overstap voor de klant.” (Actie)
  • “De klant heeft besloten onze milieuvriendelijke productlijn te proberen en is na de proefperiode overgestapt. Voor ons bedrijf betekent dit 30% meer orders op jaarbasis. Bovendien heeft de klant onze naam doorgegeven binnen haar netwerk. Dat heeft nieuwe leads en extra verkoopkansen opgeleverd.” (Resultaat)

Commerciële vaardigheden…zelfs als je geen verkoper bent!

Als je solliciteert zijn je commerciële vaardigheden echt een troef. Elk bedrijf heeft baat bij medewerkers met commercieel inzicht. Zelfs als het niet direct onderdeel is van je functie, zijn deze vaardigheden handig. Hiermee draag je namelijk direct bij aan het bedrijfsresultaat, hoe klein je bijdrage in de praktijk ook is. Door je commerciële vaardigheden te benadrukken tijdens alle stappen van je sollicitatie, kun je jezelf onderscheiden van andere kandidaten. Wie weet sleep je daarmee die te gekke job binnen!