Als je aan het solliciteren bent, komen ze vaak voorbij: kwaliteiten en vaardigheden. Het verschil tussen die twee? Kwaliteiten zijn je natuurlijke eigenschappen die je karakter of persoonlijkheid typeren. Vaardigheden zijn de bekwaamheden die je hebt ontwikkeld door ervaring en training. Natuurlijk zijn ze allebei belangrijk voor het succes van je carrière, maar ze spelen een andere rol tijdens het solliciteren.
Wat zijn kwaliteiten?
Je kunt kwaliteiten het best omschrijven als je persoonlijke eigenschappen of karaktereigenschappen. Het zijn elementen van je persoonlijkheid die in de loop van je leven gevormd worden, maar grotendeels aangeboren zijn. Je kwaliteiten worden vaak al op jonge leeftijd zichtbaar. Ze zijn de basis voor hoe je omgaat met situaties, uitdagingen en andere mensen. Voorbeelden van kwaliteiten zijn empathie, doorzettingsvermogen, enthousiasme en eerlijkheid.
Een van de kenmerken van kwaliteiten is dat je ze moeilijk kunt aanleren. Je hebt ze of je hebt ze niet. Dat betekent niet dat je je kwaliteiten niet kunt versterken of ontwikkelen. Kwaliteiten zijn vaak de drijvende kracht achter je motivatie om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Heb je van nature empathisch vermogen? Dan ben je ook vaak sneller geneigd om communicatieve vaardigheden te ontwikkelen om anderen beter te begrijpen en te helpen.
Wat zijn vaardigheden?
Vaardigheden zijn de specifieke bekwaamheden die je leert door training, ervaring of scholing. Ze zijn tastbaarder en vaak ook meetbaar. Vaardigheden kunnen vakgericht zijn, zoals het kunnen programmeren, ontwerpen of schrijven. Aan de andere kant zijn er ook meer soft skills: je communicatieve vaardigheden, probleemoplossend vermogen of teamwork bijvoorbeeld. In principe zijn vaardigheden dingen die je doet.
Een voordeel van vaardigheden is dat je ze kunt ontwikkelen, afhankelijk van je interesses en carrièredoelen. Er zijn oneindig veel mogelijkheden om je vaardigheden te verbeteren, van formele opleidingen en cursussen tot praktische ervaring en zelfstudie. Daarmee laat je je vaardigheden aansluiten bij de eisen van verschillende functies en industrieën.
Belangrijkste verschillen tussen kwaliteiten en vaardigheden
Kwaliteiten en vaardigheden verschillen dus behoorlijk. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen?
Natuurlijk versus aangeleerd
Kwaliteiten zijn meestal aangeboren of je vormt ze al op jonge leeftijd. Vaardigheden zijn aangeleerd en je kunt ze verder verfijnen.
Abstract versus concreet
Kwaliteiten zijn abstract en lastig te meten, bijvoorbeeld geduld of empathie. Vaardigheden zijn vaak heel concreet en meetbaar, zoals kunnen werken met bepaalde software of een taal vloeiend spreken.
Persoonlijk versus professioneel
Kwaliteiten zeggen vaak iets over je persoonlijkheid, terwijl vaardigheden iets zeggen over je professionele capaciteiten. Kwaliteiten zijn dus meer gericht op wie je bent, vaardigheden op wat je kunt. Er is wel overlap, want vaardigheden als teamwork hebben een duidelijke menselijke kant.
Overeenkomsten tussen kwaliteiten en vaardigheden
Ondanks hun verschillen hebben kwaliteiten en vaardigheden ook overeenkomsten:
Waardevol voor werkgevers
Zowel kwaliteiten als vaardigheden zijn belangrijk in de ogen van werkgevers. Kwaliteiten zoals toewijding of flexibiliteit laten zien hoe je omgaat met uitdagingen, terwijl vaardigheden zoals projectmanagement of data-analyse laten zien wat je praktisch kunt bijdragen aan het bedrijf.
Beïnvloedbaar
Met inzet en toewijding kun je zowel je kwaliteiten als je vaardigheden ontwikkelen. Hoewel kwaliteiten misschien wat lastiger te veranderen zijn, kun je ze wel degelijk versterken door je gedrag bewust te oefenen en te reflecteren op je acties. Je kunt je vaardigheden vrij eenvoudig beïnvloeden door training en ervaring.
Aanvulling op elkaar
Kwaliteiten zijn een prima basis om vaardigheden te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld doorzettingsvermogen hebt, leer je makkelijker ingewikkelde technische vaardigheden. Puur omdat je niet snel opgeeft.
De 5 meest gewilde kwaliteiten en vaardigheden
Hier heb je een lijst met de vijf meest door werkgevers gevraagde kwaliteiten en vaardigheden.
Kwaliteiten
- Probleemoplossend vermogen: De vaardigheid om creatieve oplossingen te vinden voor complexe problemen en uitdagingen.
- Flexibiliteit: Het vermogen om je aan te passen aan veranderingen en nieuwe situaties snel op te pakken.
- Betrouwbaarheid: Een consistente toewijding aan kwaliteit en het nakomen van afspraken.
- Teamwork: Het vermogen om goed in teamverband te werken en een positieve bijdrage te leveren aan de groepsdynamiek.
- Resultaatgerichtheid: Gericht zijn op het bereiken van doelen en het behalen van resultaten, ook onder druk.
Vaardigheden
- Communicatieve vaardigheden: Duidelijk en effectief communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
- Organisatorische vaardigheden: Taken en projecten efficiënt plannen en prioriteiten stellen.
- Analytische vaardigheden: Gegevens en informatie kritisch kunnen analyseren om inzicht te verkrijgen en beslissingen te nemen.
- Projectmanagement: Vaardig in het organiseren, uitvoeren en afronden van projecten volgens planning en budget.
- Professionele vaardigheden: Competenties en kennis om succesvol te zijn in een specifieke functie of professionele omgeving.
Kwaliteiten en vaardigheden gebruiken bij het solliciteren
Voor een werkgever zijn je kwaliteiten net zo belangrijk als je vaardigheden. Probeer op basis van de vacature waarop je solliciteert een inschatting te maken welke kwaliteiten en vaardigheden belangrijk zijn. Daarop wil je de nadruk leggen in je sollicitatiebrief en cv. En uiteraard ook in je sollicitatiegesprek als je die felbegeerde uitnodiging in de pocket hebt!
In je sollicitatiebrief
In je sollicitatiebrief gebruik je je kwaliteiten en vaardigheden om een compleet beeld van jezelf te geven. Voorbeelden werken het best. Een handige manier is door te beginnen met je kwaliteiten om aan te tonen hoe jij als persoon bent. Daarna laat je zien hoe ze aansluiten bij het bedrijf en de vacature en wat je concreet kunt bijdragen. Bijvoorbeeld: “Doordat ik van nature empathisch ben, werk ik heel klantgericht. Door mijn ervaring met klantenservice heb ik bovendien mijn probleemoplossende vaardigheden ontwikkeld.”
Op je cv
Je kunt je vaardigheden en kwaliteiten op je cv benoemen in secties als ‘Kwaliteiten’ en ‘Vaardigheden’. In de ene noem je kwaliteiten als betrouwbaarheid, teamspirit of analytisch vermogen. Onder ‘Vaardigheden’ zet je praktische dingen zoals talenkennis, software kennis of specifieke taken die je beheerst. Het werkt goed om in de beschrijving van je werkervaring ook kwaliteiten en vaardigheden te benoemen. Bijvoorbeeld zo: “Oplossingsgerichte softwareontwikkelaar met oog voor detail en 10 jaar ervaring met Python en JavaScript. Doordat ik gewend ben om in een team te werken, lukt het me goed om in teamverband complexe problemen efficiënt op te lossen.”
In je sollicitatiegesprek
Ook in je sollicitatiegesprek kun je voorbeelden gebruiken van situaties waarin je je kwaliteiten en vaardigheden hebt toegepast. Geef ook resultaten of vertel hoe je je kwaliteiten hebt gebruikt om vaardigheden verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: “Ik ben van nature erg geduldig. Dat heeft me enorm geholpen bij het ontwikkelen van mijn vaardigheid om complexe informatie helder uit te leggen aan klanten. Zo heb ik bijgedragen aan het verhogen van het niveau van onze klantenservice en de klanttevredenheid.”
Kwaliteiten en vaardigheden vertellen je verhaal
De verschillen tussen kwaliteiten en vaardigheden zijn eigenlijk niet zo belangrijk. Je hebt ze namelijk allebei nodig bij het solliciteren en de combinatie is een hele krachtige. Kwaliteiten benadrukken je persoonlijke kracht en vaardigheden laten zien wat je praktisch te bieden hebt.
Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging of wil jij je graag verder ontwikkelen? Bekijk ons ruime aanbod aan fulltime en parttime banen. Bekijk alle vacatures.