Bila: betekenis en wat bespreek je met dit gesprek?

Ben je uitgenodigd voor een bila gesprek? Dat kan best spannend voelen, vooral als het je eerste bilateraal is. Misschien vraag je je af wat je mag verwachten van zo’n een-op-eengesprek met je leidinggevende. Of misschien wil je juist weten hoe je het meeste uit het gesprek haalt. In dit artikel lees je wat een bila is, hoe je je erop voorbereidt en wat je kunt doen om er het maximale uit te halen.

Bila in het kort:

  • Duidelijkheid scheppen door vragen en verwachtingen uit te spreken
  • Prioriteiten en doelen bepalen 
  • Feedback geven en ontvangen

Wat is een bila of bilateraal overleg?

Een bila (kort voor bilateraal overleg) is een een-op-eengesprek tussen jou en je leidinggevende. Het is een moment om openlijk te praten over je werk, prestaties, uitdagingen en ambities. Je bila gesprek vindt normaal gesproken op een vast moment plaats. Wekelijks, maandelijks of anders, afhankelijk van hoe het bedrijf dit organiseert.

Het doel is altijd tweerichtingscommunicatie. Jij geeft je input over wat je nodig hebt of wilt bespreken. Je leidinggevende kan feedback geven, vragen stellen en ondersteuning bieden.

Bila’s worden meestal gebruikt om:

  • Te reflecteren op lopende projecten 
  • Je persoonlijke ontwikkeling te bespreken 
  • Doelen en prioriteiten vast te stellen 
  • Feedback te geven en feedback te ontvangen 
  • Problemen en uitdagingen aan te kaarten 
  • Ambities en groeimogelijkheden te verkennen

Anders dan een functionerings- of beoordelingsgesprek

Een bila lijkt misschien op een functionerings- of beoordelingsgesprek, maar het is echt iets anders. Je bila heeft een informeel karakter en is bedoeld om regelmatig over dagelijkse zaken, voortgang van projecten en je persoonlijke ontwikkeling te praten.

Een functioneringsgesprek is vooral wederzijdse communicatie over je functioneren, samenwerking en werkprocessen. Het doel is om verbeterpunten en groeimogelijkheden te bespreken.

Een beoordelingsgesprek gaat over het evalueren van je prestaties over een langere periode. Het resultaat van je beoordelingsgesprek kan gevolgen hebben voor je salaris, promotie of contractverlenging.

Welke vragen kun je verwachten in een bila?

Tijdens je bila kun je zo ongeveer elke vraag krijgen, die in de breedste zin met je werk te maken heeft. De volgende vragen komen vaak voor.

Over je werk

  • Hoe gaat het met je huidige projecten? 
  • Waar loop je tegenaan? 
  • Zijn er middelen of ondersteuning die je nodig hebt?

Over je ontwikkeling

  • Welke vaardigheden wil je ontwikkelen? 
  • Waar wil je over een jaar staan in je functie? 
  • Hoe ervaar je de samenwerking met het team?

Over het bedrijf

  • Heb je verbeterpunten of suggesties? 
  • Hoe denk je over onze huidige prioriteiten? 
  • Wat kan ik als leidinggevende beter doen om je te ondersteunen?

Je voorbereiden op een bila

Zoals met alles, is een goede voorbereiding altijd handig. Daarmee haal je het meeste uit je bilateraal gesprek. Naast antwoorden op de veel voorkomende vragen voorbereiden, kun je de volgende stappen volgen om je voor te bereiden.

Check de agenda

Vraag vooraf of er een agenda of specifieke onderwerpen zijn die je leidinggevende wil bespreken. Zo weet je wat er verwacht wordt.

Maak een lijst met onderwerpen

Noteer voor jezelf de onderwerpen die je wilt bespreken, zoals bijvoorbeeld:

  • Je persoonlijke doelen en groei 
  • Feedback of vragen voor je leidinggevende 
  • Eventuele knelpunten of uitdagingen 
  • Projectstatus of -voortgang

Deze onderwerpen mag je ook delen met je leidinggevende, zodat ze in de agenda worden opgenomen. Dan weet je meteen zeker dat ze aan bod komen.

Reflecteer op je prestaties

Denk na over wat goed gaat en waar je verbetering in wilt zien. Het is wel zo fair om eerlijk en kritisch te zijn, ook naar jezelf.

Wees concreet

Goede voorbereiding maakt je verhaal sterker. Loop je bijvoorbeeld tegen een probleem aan? Noteer dat zo concreet mogelijk en probeer ook mogelijke oplossingen voor te stellen.

Tips voor tijdens je bila gesprek

Een bila is tweerichtingsverkeer, een gesprek tussen jou en je leidinggevende. Hier zijn een paar tips om actief deel te nemen en zoveel mogelijk uit je bilateraal gesprek te halen.

Wees open en eerlijk

Tijdens een bila-gesprek mag je alles bespreken met je leidinggevende. Durf te vertellen waar je mee zit of wat je nodig hebt.

Luister actief

Luister harder dan je praat en probeer alles goed in je op te nemen. Noteer feedback, opmerkingen en tips van je leidinggevende als je dat prettig vindt.

Vraag door

Is er iets onduidelijk? Stel dan vragen om meer helderheid te krijgen. Zo weten jullie allebei dat de boodschap duidelijk is.

Toon initiatief

Niets is zo makkelijk als problemen benoemen. Toon ook initiatief door zelf met oplossingen of ideeën voor problemen te komen. Daarmee laat je zien dat je hebt nagedacht over waar je mee zit.

Maak afspraken

Bepaal samen met je gesprekspartner per onderwerp welke actiepunten of doelen er zijn en leg die schriftelijk vast. Het helpt jullie allebei om ze te bereiken.

Valkuilen van een bila gesprek

Een bila kan je veel nieuwe inzichten opleveren, maar er zijn ook valkuilen om rekening mee te houden.

Te weinig voorbereiding

Nogal logisch, maar als je onvoorbereid het gesprek in gaat, kun je belangrijke punten vergeten.

Afwijken van het doel

Houd je aan de agenda. Anders kan het gesprek ontsporen in losse onderwerpen zonder concrete uitkomsten of actiepunten.

Geen openheid

Als je niet eerlijk bent over problemen of behoeften, blijft het gesprek oppervlakkig.

Passieve houding

Een bila is bedoeld voor je leidinggevende én jezelf. Voor een vruchtbaar resultaat moet je actief deelnemen aan het gesprek. Alleen wachten tot je leidinggevende iets vraagt, maakt het moeilijk om jouw behoeften op tafel te krijgen.

Acties na je bila

Het werk stopt niet na het gesprek. Wat je doet na een bila is minstens zo belangrijk.

Maak een samenvatting

Schrijf op wat er is besproken, inclusief gemaakte afspraken.

Reflecteer

Denk na over hoe het gesprek ging en wat je de volgende keer anders zou willen aanpakken. Als je er behoefte aan hebt, zou je een vervolggesprek in kunnen plannen.

Voer acties uit

Begin direct met de punten die jullie hebben afgesproken of plan vervolgacties in.

Volg je acties op

Houd je leidinggevende op de hoogte van de status van je actiepunten. Loop je tegen problemen aan? Meld ze dan direct bij je leidinggevende.

Geen stress, zie je bila als een kans!

Je bila is een krachtig middel om je werk en persoonlijke ontwikkeling te bespreken met je leidinggevende. Door je voor te bereiden, actief deel te nemen en afspraken op te volgen, haal je het meeste uit het gesprek. Zie het maar als een kans om richting te geven aan je werk en te groeien in je rol. Echt een waardevol moment om te werken aan jouw succes en dat van het bedrijf. De volgende keer dat je voor een bila uitgenodigd wordt, weet je wat je te doen staat. Succes alvast!


FAQ

Wat is een bila gesprek?

Een bila, of bilateraal gesprek, is een een-op-eengesprek tussen jou en je leidinggevende waarin je werk, prestaties, uitdagingen en ambities bespreekt. Het gaat om doelen stellen, feedback geven, feedback ontvangen en problemen of kansen bespreken. Een bila is een waardevol moment om richting te geven aan je werk en persoonlijke ontwikkeling.

Wat bespreek je in een bila?

In je bila bespreek je de voortgang van je werk, eventuele uitdagingen, en je persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast kun je doelen stellen, feedback ontvangen of geven, en bespreken welke ondersteuning je nodig hebt. Het is ook een moment om suggesties of knelpunten binnen het team of de organisatie aan te kaarten.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Academische vaardigheden 10 voorbeelden 
Commerciele vaardigheden
Didactische vaardigheden betekenis en voorbeelden
Wat is metacognitie en wat zijn metacognitieve vaardigheden